Een niet-vrolijk verhaal tijdens congres Hier Opgewekt

Op vrijdag 18 november sta ik tijdens een bijeenkomst van ‘Hier opgewekt’ te vertellen over mijn ervaring met een verwarming van ruim 90 woningen. Verwarming dankzij een houtkachel. Het is geen verhaal waar mensen vrolijk van worden. Maar duurzame initiatieven zijn nu eenmaal niet allemaal opgewekte verhalen.

Hier opgewekt is een kennisplatform van duurzame energie initiatieven.
Lokaal energie opwekken vergt een verandering in denken en doen ten opzichte van ‘ouderwets’ energie inkopen bij een grote energiemaatschappij. De benodigde kennis over deze nieuwe aanpak is nog lang niet overal aanwezig, maar het enthousiasme is groot. De behoefte om kennis en ervaringen te delen is dan ook enorm.

Idealisten zonder commercieel realisme

De sponsors van deze bijeenkomst zijn partijen die op de energiemarkt actief zijn. Tijdens deze bijeenkomst kom je veel idealisten tegen. Gelijkgestemden onder elkaar, die elkaar bevestigen in hun idealen en dromen. Toch voel ik soms dat realisme ontbreekt. Niemand lijkt geld te willen verdienen maar vooral middels hun eigen project(je) de wereld te willen verbeteren. Ik ben opgeleid in handelshuizen. Geld verdienen en commercieel denken is niet vies, maar absolute noodzaak.

Een waargebeurd verhaal over een houtkachel

In mijn presentatie over de houtkachel, de droom die 90 woningen moest gaan verwarmen, vertel ik de Hier Opgewekt’ers een waargebeurd verhaal. Over de lange weg vol obstakels richting de realisatie en exploitatie van het project. En de ervaringscijfers van een aantal jaren draaien.

Hoe het afliep met de houtkachel?

De houtkachel is letterlijk uitgegaan. Hij wordt binnenkort van zijn plaats gehaald en verkocht. De kachel draaide vanuit het duurzaamheidsperspectief prima. Commercieel was de kachel een ramp. Er lagen rapporten over de discutabele staat van het warmtenet, waardoor de kachelwarmte zijn weg moest vinden naar de 90 huiskamers. Deze fouten in het net zijn niet naar behoren verbeterd. Daardoor ontstonden er enorme warmteverliezen.

Daarnaast kozen de eigenaren voor het stoken van houtsnippers van gekapte bomen uit het lokale bos. In de stapel had geen broei plaatsgevonden, waardoor ze voor de kachel te nat en niet bruikbaar waren. De kachel werd vervolgens gestookt op gecertificeerde pellets (geperste houtdeeltjes), maar die kwamen in botsing met de strenge emissie-eisen. Bovendien waren de kosten voor het certificeren en controleren van de kachel hoog. Kortom: enorm veel extra kosten die je niet uit de exploitatie kunt bekostigen. De lessen die de betrokkenen leerden: iets is pas duurzaam als het op zowel de korte als lange termijn commercieel interessant is.

Op deze bijeenkomst werd een aantal vergelijkbare initiatieven gepresenteerd die nog in onderzoek zijn. Nog een lange weg te gaan en veel hobbels te nemen, voor elk van deze initiatieven. Mijn presentatie temperde misschien het enthousiasme, maar zorgde hopelijk ook voor meer realisme in de voorbereiding.

Verduurzamen gaat over geld verdienen

De grote boze buitenwereld, ook op het gebied van energie besparen, verduurzamen of hoe je het ook noemen wilt, gaat over geld verdienen. Subsidies zijn interessant en bieden een mooie opstap, maar zijn op de lange termijn nooit dekkend. Daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Negatieve exploitaties van duurzame projecten financieren is als trekken aan een koud, stijf, dood paard waaraan niemand zijn handen kan warmen. 

De Volkswagen Kevermakers hadden ook geen subsidie nodig

Van de Volkswagen Kever zijn in totaal ruim 20 miljoen exemplaren gemaakt. Het idee om een auto voor het volk te maken was in de dertiger jaren van de 19e eeuw ook uitzonderlijk ambitieus te noemen. Toch is het haalbaar gebleken, en zelfs een enorm succesvol project geworden.

Make the change, maar dan wel met een positief gestemde exploitatie

Al terug rijdende in mijn 62’er kever schakel ik terug, sluit aan in de file op de A4 en galm mee met Michael Jackson’s ‘ Man in the mirror’. If you wanna make the world a better place, take a look at yourself and make the change (maar dan wel met een commercieel haalbaar plan, graag ;).

Hier-opgewekt-presentatie

foto Hier opgewekt.

Geschreven door

The author didnt add any Information to his profile yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *