Stekkers voor energie

Gaan netbeheerders hun boekje te buiten? Onzin!

De laatste jaren ontplooien netbeheerders meer eigen activiteiten. Zoals de aanleg van laadpalen voor elektrische auto’s en het geven van energie-advies. De Consumentenbond en kenniscentrum VEMW (belangenbehartiger voor de zakelijke energie- en watergebruiker) willen de Lianders van deze wereld terugfluiten. Is het terecht om een netbeheerder af te schetsen als een partij die zijn boekje ver te buiten gaat?

In het AD zegt de directeur van het kennis- en advies centrum, Hans Grünfeld:  “Netbeheerders moeten zich op hun kerntaak richten. Inmiddels bestaat al een derde van de energierekening uit netbeheerkosten. Het toestaan van sexy, spannende diensten op het gebied van duurzaamheid drijft de energienota van burgers en bedrijven verder omhoog.” VEMW bestaat overigens van projectsubsidies en betalende leden. Die leden, veelal bedrijven kunnen op hen terugvallen voor collectief en eventueel particulier advies.

Is dat zo?

Ik begin met het uitleggen van de verhoudingen uit tussen netbeheerders en energieleveranciers.

Wat is de taak van een energieleverancier?

Het energiebedrijf onderhoudt namens de netbeheerder de relatie met de klant (een particulier of een bedrijf) en regelt alle administratieve zaken. Zo factureert de energieleverancier namens de netbeheerder de kosten voor het gebruik van de energiemeter en levering van gas/stroom. Ook houden zij bij vragen over kosten en gebruik contact met de klant. De energieleverancier is min of meer de accountmanager van de netbeheerder.

Wat is de kerntaak van een netbeheerder?

De netbeheerder zorgt er voor gas en stroom veilig alle bedrijven en huishoudens bereikt, via leidingen en meterkasten. Deze hardware is hun eigendom en zij onderhouden het. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op de kwaliteit van het netbeheerderswerk en kijkt of zij zich houden aan de Gaswet en Elektriciteitswet. Kortom, de netbeheerder is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en beheer.

Gaat de netbeheerder met neerzetten van laadpalen zijn boekje te buiten?

Nee, eigenlijk niet. Je moet een laadpaal zien als een meterkast met stopcontact –maar dan voor de energievoorziening in  jouw elektrische of hybride auto. Een klant met een elektrische auto wil een laadpaal om zijn auto op te laden. De netbeheerder levert paal en stroom en zorgt dat het verbruik wordt gefactureerd. Prima werk, zou ik zeggen. De overheid subsidieert verduurzaming. De netbeheerder gaat – terecht – niet zitten wachten wat er allemaal op zijn leveringsnet gaat gebeuren. Neemt proactief maatregelen en investeert in pilotprojecten met lokale partijen. Netbeheerder Liander geeft bijvoorbeeld sinds een paar jaar ook via een dochterbedrijf energiebesparingsadvies. Niets mis mee. En leidt het tot woekerfacturen met exorbitante kosten voor het werk van de netbeheerder? Onzin.

Waarom huilen de Consumentenbond ea. dan als wolven in het bos?

Simpel. Consumentenbond en VEMW ontlenen hun bestaansrecht aan onafhankelijk advies van hun contributiebetalende achterban. Als de netbeheerder het advies en de dienstverlening aanbiedt, dan vormen zij een regelrechte bedreiging voor de belangenorganisaties.

Is de consumentenbond onafhankelijk als het gaat over de energiemarkt?

Oordeelt uzelf op basis van deze geschetste verhoudingen. De ledenorganisatie Consumentenbond heeft sinds een aantal jaren een energieactie. Doel: ledenwerven met een collectief energieaanbod-met-korting en een derde geldstroom creëren met provisies van de betrokken energieleveranciers. Voor elke lid dat overstapt naar een energieleverancier in het collectief, ontvangt de Consumentenbond een commissie.

Dankzij de marketingmachine van de Consumentenbond kunnen de betrokken energiebedrijven op een relatief eenvoudige manier veel klanten binnen halen. Zo’n 27.480 huishoudens doen mee met het energiecollectief. De Consumentenbond verdient met deze intensieve knuffelsessie met een aantal energieleveranciers een paar miljoen euro per jaar.

Is de kritiek van Consumentenbond en VEMW terecht? Ik zou zeggen: laat de Consumentenbond eerst haar eigen positie op de energiemarkt maar eens kritisch onder de loep nemen.

Wat kun je hier als gebruiker nu mee?

Ik zou zeggen: laat je rustig adviseren door je netbeheerder. En wees blij met de initiatieven die zij nemen om elektrisch rijden mogelijk te maken.

In één ding vind ik de netbeheerders wel laks: plaatsen van slimme meters. Ze hadden allang in recordtempo en goed georganiseerd heel Nederland kunnen voorzien van deze techniek. Dus heb jij ook nog niet zo’n handige meter waarmee je vanaf een display in je woonkamer je verbruik kunt uitlezen en sturen? Hup, bellen met je netbeheerder. Elke dag. Desnoods maak je een belschema met je buren. Tot je beheerder zo gek van je wordt, dat je je zo’n ding geïnstalleerd krijgt.

Wat loont nu echt: een energiecollectief of korter douchen?

Overweeg je mee te doen aan het energiecollectief van De Consumentenbond? Realiseer je dan dat niet alle voordeel naar jou vloeit. Jouw ‘onafhankelijke’ belangenbehartiger krijgt als dank voor haar inzet een flink zakcentje van de aangesloten energieleveranciers. Misschien bespaar je wel meer door gewoon bij je huidige leverancier te blijven. En als tegenprestatie vaker te fietsen, de thermostaat goed af te stellen en je puber onder de douche vandaan te trekken na vijf minuten. Lekker overzichtelijk.

Geschreven door

The author didnt add any Information to his profile yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *